Allmänna villkor

Om inte annat skriftligen avtalats mellan Parterna ska dessa allmänna villkor gälla för leverans av Produkter som tillhandahålls av Interspiro AB (”Interspiro”).


1. Definitioner

1.1. "Avtalet" avser Interspiros ordererkännande och dessa allmänna villkor.

1.2. Med ”Kunden” avses den kund som genom beställning av Produkter har gett Interspiro i uppdrag att leverera Produkterna.

1.3. Med ”Parterna” avses Interspiro och Kunden.

1.4. Med ”produkterna” avses de produkter som  Interspiro levererar till Kunden.


2. Leverans, riskövergång

2.1. Produkterna säljs FCA Liepaja (enligt Gällande Incoterms), om inte annat skriftligen överenskommits mellan Parterna.

2.2. Beställningar av Produkterna ska göras genom att Kunden lägger en beställning, som blir bindande för Interspiro efter Kundens mottagande av Interspiros skriftliga orderbekräftelse. En beställning från Kunden ska inte tolkas som en skyldighet att sälja och inget avtalsförhållande ska uppstå förrän Kundens beställning har accepterats av Interspiro enligt ovan. Att kunden lägger en beställning innebär att kunden accepterar dessa allmänna villkor.

2.3. Även om alla ansträngningar kommer att göras för att åstadkomma leverans på det överenskomna leveransdatumet, ska Interspiro inte hållas ansvarigt för underlåtenhet att leverera eller försena leverans på grund av orsaker utanför dess rimliga kontroll, som närmare specificeras i avsnitt 7 nedan.


3. Betalning

3.1. Priser som anges i orderbekräftelsen inkluderar inte mervärdesskatt och andra skatter, tullar och import- eller tilläggsavgifter som ska stå för Kunden. Priserna anges i orderbekräftelsen.

3.2. Alla betalningar ska göras före leverans, om inte annat anges i orderbekräftelsen. I händelse av försenad betalning har Interspiro rätt att ta ut ränta från betalningens förfallodag, med en årlig ränta på tolv (12) procent eller den högre ränta som anges i lokal lagstiftning.

3.3. Vid försenade betalningar förbehåller sig Interspiro rätten att avbryta leveranser av Produkterna, endast att leverera mot garanterad betalning eller att annullera inneliggande beställningar.
 

4. Äganderättsförbehåll

4.1. Interspiro förblir ägare till Produkterna som levereras till Kunden tills Kunden har fullgjort alla skyldigheter som härrör från detta Avtal, inklusive men inte begränsat till full betalning (inklusive eventuella räntor eller andra relaterade kostnader) för beställda Produkter i den utsträckning som tillämplig lag tillåter.

4.2. Om Kunden inte fullgör sina skyldigheter gentemot Interspiro enligt ovan, har Interspiro rätt att kräva återlämnande av levererade Produkter som Interspiro har äganderätten till. Kunden, som tar på sig ansvaret för eventuella skador som uppkommit eller orsakats på Produkterna, åtar sig att ta väl hand om Produkterna, på ett adekvat sätt försäkra dem mot förlust och skada samt att förvara Produkterna separat så att de kan kännas igen.
 

5. Garanti

5.1. Interspiro garanterar att Produkterna ska vara fria från defekter i material och utförande vid normal användning och ska följa avtalsspecifikationerna, förutsatt att Produkterna hanteras i enlighet med Interspiros instruktioner. Interspiros skyldigheter enligt denna garanti ska fullgöras genom, efter Interspiros val, reparation, utbyte eller ändring av defekta produkter eller delar av produkterna. Kunden ska ge Interspiro en skälig tid för att reparera, byta ut eller ändra de defekta Produkterna eller delar av Produkterna. Kunden ska inte returnera några Produkter utan Interspiros tidigare skriftliga medgivande.

5.2. Garantiperioden är tolv (12) månader från leveransen av Produkten till Kunden enligt vad som anges i punkt 2.1. Kunden ska meddela Interspiro om fel, enligt 12 §, inom skälig tid efter att ha uppmärksammat sådant fel. Om ett sådant meddelande inte lämnas inom nämnda tid, är klagomål inte tillåtliga.

5.3. Kunden förbinder sig att på Interspiros begäran bistå Interspiro med inhämtning av defekta Produkter eller delar av Produkterna från slutkunder eller tredje part, samt med återlämnande av nämnda defekta Produkter eller delar av Produkterna till Interspiro för Interspiros reparation, utbyte eller ändring. Vid Kundens assistans enligt ovan ska Interspiro stå för transportkostnaderna. Övriga kostnader står Kunden för, om inte annat skriftligen överenskommits mellan Parterna.

5.4. Anspråk enligt detta avsnitt 5 är inte möjliga, om:

a)  Produkterna har använts för ett annat ändamål än det som de normalt är avsedda för eller har använts, underhållits eller lagrats på ett orättvist sätt, eller

b) Produkterna har reparerats eller ändrats av Kunden eller en tredje part, om inte sådan reparation eller ändring tidigare har godkänts skriftligen av Interspiro, eller

c) skadan, defekten eller felet har orsakats av vårdslöshet av Kunden eller tredje man eller till följd av Kundens eller tredje parts användning, ändring eller justering av Produkterna som inte är i enlighet med Interspiros instruktioner, eller har orsakats till följd av normalt slitage.

5.5. Med undantag för de uttryckliga garantier som anges ovan i detta avsnitt 5, frånsäger sig Interspiro alla andra garantier, villkor, åtaganden och skyldigheter, vare sig de är uttryckliga eller underförstådda.


6. Ansvar

6.1. I den utsträckning det är tillåtet enligt tillämplig tvingande lag, ska Interspiros ansvar enligt detta Avtal begränsas till skada på egendom eller personskada orsakad av grov vårdslöshet från Interspiros eller dess anställdas sida. Interspiros ansvar ska endast omfatta ersättning för direkt skada och ska i varje fall begränsas till ett belopp som motsvarar värdet av den aktuella ordern enligt orderbekräftelsen.

6.2. INTERSPIRO SKA UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER VARA ANSVARIG FÖR NÅGON INDIREKT, OAVSIKTLIG ELLER SÄRSKILD KOSTNAD, SKADESTÅNDSKOSTNAD ELLER FÖLJDSKADA, FÖRLUST ELLER ÖVRIG KOSTNAD SOM DRABBAT KUNDEN, OAVSETT ORSAK (INKLUSIVE MEN INTE BEGRÄNSAT TILL AFFÄRSFÖRLUST, GOODWILL, INTÄKT, VINST ELLER ANNAN EKONOMISK VINNING), OAVSETT OM ORSAKAT AV AVTALSBROTT ELLER ANNAN HANDLING, ÄVEN OM INTERSPIRO TIDIGARE PÅVISATS OM MÖJLIGHETEN FÖR SÅDAN SKADA.
 

7. Force Majeure

7.1. Interspiro ska inte hållas ansvarig för underlåtenhet att fullgöra eller försena fullgörandet av någon av sina förpliktelser enligt detta när ett sådant underlåtande eller försening beror på omständigheter utanför dess rimliga kontroll, som Interspiro inte rimligen kunde ha förväntats förutse vid tidpunkten för ingåendet av detta avtal och vilka konsekvenser Interspiro inte hade kunnat undvika eller övervinna. Sådana omständigheter ska inkludera men inte vara begränsade till naturkatastrofer, strömavbrott, offentlig brist på kommunikationstjänster, arbetskonflikter, brist på eller otillgänglighet av material, komponenter eller transportanläggningar, försenad eller utebliven leverans av leverantörer eller reglering, order eller ingripande från någon statlig myndighet.

7.2. I händelse av att force majeure-händelsen varar under en sammanlagd period som överstiger fyra (4) månader och parterna inte kommer överens om ett arrangemang för att bibehålla avtalet i kraft inom fjorton (14) arbetsdagar från mottagandet av kundens meddelande från Interspiro, ska antingen Interspiro eller Kunden ha rätt att säga upp detta Avtal.
 

8. Sekretess

8.1. Parterna förbinder sig att inte avslöja till någon tredje part någon kommersiell eller teknisk information som mottagits av den andra parten enligt detta avtal utan föregående skriftligt medgivande från den andra parten. Varje part ska säkerställa att detta sekretessåtagande binder dess anställda och eventuella underleverantörer.

8.2. Sekretessåtagandet gäller inte för:

a) information som är allmän egendom vid tidpunkten för avslöjandet eller som senare blir en del av den offentliga egendomen utan att den mottagande parten är förvånad;

b) information som visat sig vara känd för den mottagande parten innan den avslöjas av den avslöjande parten, vilket styrkts av den mottagande partens skriftliga handlingar;

c) information som krävs enligt lag eller ett behörigt domstolsbeslut, eller

d) information, som har utvecklats oberoende av eller för den mottagande parten, vilket styrkts av den mottagande partens skriftliga handlingar.
 

9. Immateriella rättigheter

Äganderätt, äganderätt och immateriella rättigheter till Produkten, eller all relaterad teknisk information relaterad till Produkten, ska uteslutande förbli hos Interspiro. Kunden erkänner sådan äganderätt och immateriella rättigheter och förbinder sig att inte vidta några åtgärder för att äventyra, begränsa eller på något sätt störa Interspiros rättigheter med avseende på Produkten. Kunden ska inte ta bort eller modifiera några markeringar eller något meddelande om Interspiros varumärken på Produkterna.
 

10. Uppsägning
I händelse av ett väsentligt brott från endera parten av sina skyldigheter enligt detta avtal, vilket inte åtgärdas inom trettio (30) dagar efter skriftligt meddelande om detta, ska den part som inte har ställts i strid ha rätt att säga upp detta avtal med omedelbar verkan.
 

11. Ändringar
Alla ändringar av detta avtal ska göras skriftligen och undertecknas av båda parter.
 

12. Meddelanden
Varje meddelande som krävs eller tillåts enligt detta ska vara skriftligt och ska anses ha lämnats i fallet med (i) personlig delgivning: vid tidpunkten för delgivningen, (ii) rekommenderad post: senast sju (7) dagar efter utsändningsdatum, (iii) e-post: det datum ett mottagningsbekräftat e-postmeddelande skickas till respektive parter på de adresser som anges i beställningen eller orderbekräftelsen eller till sådan annan person eller adress som Parterna kan skriftligen utse.
 

13. Fullständig överenskommelse
Detta avtal utgör hela avtalet mellan parterna med avseende på leverans av produkterna och ersätter alla tidigare eller samtidiga överenskommelser om sådant ämne. Vid konflikt mellan ordererkännandet och dessa allmänna villkor ska ordererkännandet gälla. Inga ändringar eller modifieringar av detta avtal är bindande om de inte görs skriftligen och undertecknas av båda parter.
 

14. Tillämplig lag och särskiljbarhet
Alla åtgärder relaterade till detta avtal ska styras av svensk lag, exklusive dess lagkonfliktbestämmelser. Varje tvist, kontrovers eller anspråk som uppstår ur eller i samband med detta Avtal, eller brott, uppsägning eller ogiltighet därav, ska avgöras genom skiljedom i enlighet med Reglerna för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut. Skiljeförfarandet ska föras på engelska och platsen ska vara Stockholm. Om någon bestämmelse, eller del därav, av någon anledning inte kan verkställas, kommer detta Avtal att förbli i kraft med de bestämmelser som utelämnas.

 

 

 

 

Logo Logo Logo Logo Logo

Godkänn cookies från den här webbplatsen

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse av webbplatsen. Genom att klicka på ”Godkänn” samtycker du till vår integritetspolicy och cookiepolicy.